太上老 君內日用 妙 經
TAISHANG LAOJUN NEI RIYONG MIAOJING/ZAH JUNG KING
HET MYSTIEKE GESCHRIFT OVER DE RICHTLIJNEN VOOR DE DAGELIJKSE MEDITATIE DOOR DE HOOGSTE HEER LAO
Inleiding
TAISHANG LAOJUN NEI RIYONG MIAOJING:
'Het Wonderbaarlijke/Mystieke Geschrift over de Richtlijnen voor de Dagelijkse Innerlijke Training zoals verwoord door de Hoogste Heer Lao',ook wel genaamd: ZAH YUNG KING: 'Het Geschrift van de Richtlijnen voor de Dag'
Bij de 'Richtlijnen' is er sprake van twee verschillende Chinese versies en titels:
“Taishang Laojun Nei Riyong Miaojing”(vert. Komjathy) en “Zah Yung King” (vert. Legge). 'Nei Riyong' staat voor Dagelijkse (Ri) Innerlijke (Nei) Training (Yong), voor dagelijkse meditatie. In beide benamingen heeft 'Jing' of 'King' weer de betekenis van (klassiek) geschrift. Zah Yung staat volgens James Legge voor Richtlijnen voor de Dag. Deze twee titels, net als de teksten samenvoegend kom ik tot: Richtlijnen voor de Dagelijkse Meditatie.
Voor wie Lao Zi beschouwd als als meditatieleraar is het logisch dat deze zijn discipelen aanwijzingen voor meditatie en de bijbehorende geesteshouding gegeven heeft, zoals die zijn opgenomen in de Qing Jing Jing en de “Richtlijnen”.
In de Qing Jing Jing ligt de nadruk op het begrip Dao, op de juiste geesteshouding en hoe door begeerte daarvan afgeweken wordt.
In de Nei Riyong Jing, de 'Richtlijnen' vindt U nadere aanwijzingen voor meditatie met betrekking tot 'zitten', voeding, (geestes)houding en ademhaling. De nadruk ligt hier op het laten vallen van het denken.
In het eerste Deel komt de juiste (zit)houding kort aan de orde, in de verzen 1 t/m 5.
In Deel 2, de verzen 6 t/m 13 wordt het begrip Qi geïntroduceerd; verder gaan deze verzen over de juiste geesteshouding en diepe meditatie; er zijn veel overeenkomsten met de Qing Jing Jing en de oudere Daoïstische geschriften zoals de Dao Deh Jing en vooral de Nei Yeh.
Vers 14 t/m 16 in Deel 3 gaan over de 'zeven schatten' die in het lichaam worden waargenomen. Vooral deze laatste verzen zijn typisch Daoïstisch te noemen.
Net als bij de Qing Jing Jing zijn deze oraal doorgegeven aanwijzingen veel later in deze vorm opgetekend, maar met Deel 1 en 2 vergelijkbare teksten zijn terug te vinden in de Dao Deh Jing en de ongeveer in dezelfde periode opgetekende mystieke tekst van de Nei Yeh. Ook in de Zhuangzi staan veel overeenkomstige aanwijzingen voor meditatie vermeld.
Waar in Vers 8 wordt gesproken van: in constant aandachtig bewustzijn wordt er niet bedoeld dat men de gehele dag (Vers 5) in de zithouding dient te mediteren; wel dat de geesteshouding die geconcentreerd wordt toegepast tijden de zitmeditatie idealiter constant wordt volgehouden! Na (jaren)lange meditatietraining kan deze constante aandacht als 'vanzelf' ontstaan.
De Nei Riyong Jing kan dienen als een nadere toelichting op de Qing Jing Jing waarin wordt aangegeven hoe de Daoïstische meditatie vorm heeft gekregen, mede onder enige invloed van het Boeddhisme. Overigens is een bekende auteur over het Daoïsme als Louis Komjathy van mening dat de 'Richtlijnen' niet goed begrepen kunnen worden zonder kennis van de Qing Jing Jing.
Met de Nei Yeh heeft de Nei Riyong Jing het begrip Qi, de adem/levensenergie gemeen.
De volledige tekst met toelichting en commentaar (o.a. vanuit het Zenboeddhisme) is in mei 2019 verschenenbij Uitgeverij Van Warven onder de titel 'Mediteren met lao Zi'; Twee kleine Geschriften van de Oude Meester van de Dao', ISBN 978 94 92421 80 7, 2e druk juni 2019. Dit boekje bevat ook de op deze site vermelde Qing Jing Jing. De tekst van de Nei Riyong Jing is, vooral in Deel 3, lastig te volgen zonder het commentaar.
Voor informatie/discussie over de hier weergegeven tekst kunt U per mail contact opnemen via het formulier op deze site.
DE NEI RIYONG JING/ZAH JUNG KING - Lao Zi's Geschrift over de Richtlijnen voor de Dagelijkse Meditatie
De volledige tekst
Nei Riyong Jing
Deel 1 Vers 1 t/m 5
VERS 1
Richtlijn voor de dagelijkse oefening:
Reguleer voedsel en drinken
Zit (als) alleen, stil
Zit rechtop met de mond gesloten
Sta geen enkele gedachte toe
Vergeet de '10.000' vormen
VERS 2
Richt je Geest standvastig
Houd je mond en lippen stijf gesloten
Houd je tanden licht op elkaar
Zie niets met je ogen
Hoor niets met je oren.
Het Hart/zelfdenken is waakzaam
VERS 3
Adem steeds diep en harmonieus
Adem langzaam en volledig uit, subtiel en licht
Soms lijkt het of je ademt, en dan weer niet
VERS 4
Dan zal de geest op natuurlijke wijze tot rust komen
Het water van de nieren zal omhoogkomen,
het speeksel komt in de mond.
Het lichaam voelt werkelijk krachtig en verheven
Zo kom je vanzelf op het pad
van het 'verlengen van het leven'
op het pad van Verlichting
VERS 5
Richt je gedurende de gehele
de 12 dubbele uren van de) dag
constant op de Zuivere leegte
en Innerlijke rust
Het Hart (het zelfdenken)
is dan verheven, geleegd van alle vormen:
Zuivere Leegte
Geen (verstorende) gedachten
laten opkomen:
Innerlijke Rust
Deel 2 Vers 6 t/m 13
VERS 6
Het lichaam is het huis van de Qi, de levensenergie
Het Hart is het huis van de Geest
Als er gedachten/emoties opkomen,
raakt de Geest bewogen;
Als de Geest bewogen raakt, wordt de Qi verstrooit
VERS 7
Als er geen gedachten opkomen, is de Geest stil
Met de Geest in (Innerlijke) Rust wordt de Qi versterkt
De ware Qi-kracht van de vijf elementen
wordt verenigd, vormt de bootvormige
Beker van Jade: Verlichting
VERS 8
Het lichaam in harmonie
Lopend en staand, zittend en liggend
in constant aandachtig bewustzijn
Het lichaam bewegend als de wind
De onderbuik weerklinkend als de donder
VERS 9
Doordrongen en in eenheid met de Qi,
als van een rijke drank die naar het hoofd stijgt
Drnkend van slechts een weinig van dit elixer,
hoor je de liederen der Onsterfelijken
Melodieën zonder woorden
spontaan klinkend zonder snaren
resonerend zonder trom
VERS 10
De Geest en de Qi komen tot vereniging
als bij een ongeboren kind
Als je je innerlijk observeert
gaat de Geest als vanzelf open
Verblijvend in de Leegte en het Niet-Zijn
zwerf je rond met de Wijzen
VERS 11
Als je deze vereniging (van Qi en Geest)
voortdurend verfijnt
door de 'Negen Transmutaties'
bekrachtig en vervolmaak je het grote
'Cinnaber Elixer'
Je geest keert zich naar believen naar
binnen en buiten
Je levensduur komt overeen met die
van Hemel en Aarde
Je bent helder stralend als zon en maan
Je bent niet langer gebonden aan leven en dood,
(Je staat buiten leven en dood)
VERS 12
Elke dag waarin je dit niet beoefent doemt het lijden op
Richt je dus, gedurende de twaalf dubbele uren van de dag
Constant op de Zuivere Leegte en Innerlijke Rust
VERS 13
De Qi is de moeder van de Geest,
de Geest is het kind van de Qi
Behoudt je Geest en voedt je Qi
zo standvastig als een broedende kip!
Lukt je dit zonder onderbreking?
Wonderbaarlijk! Wonderbaarlijk!
Dan ben je nooit gescheiden van
het mysterie, het verdiept zich, steeds meer
Deel 3 Vers 14 t/m 16
VERS 14
Mysterieus en nog eens mysterieus,
in het menselijk lichaam bevinden zich Zeven Schatten
Gebruik deze om het lichaam te versterken en de Geest tot rust te brengen
VERS 15
Essentie is kwikzilver
Bloed is geel goud
Qi is prachtig jade
Merg is kwarts
Het brein is verheven zand
De nieren zijn jade-ringen
VERS 16
Dit zijn de Zeven Schatten
Houdt ze stevig in het lichaam
Laat ze niet verstrooien
Zo gezuiverd door het Grote Medicijn
kunnen allen, de '10.000' Geesten
de sfeer van de Onsterfelijken bereiken
Het Hart is een schitterend juweel